Etusivu Foorumit Tekniikka (Klassikko Vespat) Newbien lukuisat kysymykset

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #320
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Tallilla tuota Primaveraa ropaillessa (VMA2T, vuosimalli 1973) Heräsi lukuisia kysymyksiä, johon kokeneemmat vanhojen Vespojen harrastajar osaavat mahdollisesti vasta suoralta kädeltä.

    • Mikä on paras öljy tuolle laatikolle ja kytkimelle, nyt laitoin Castrolin MTX, toivottavasti sopii edes vaihteiston huuhteluun.
    • Miten tuon takavalon kuuluu toimia, tuntuu että on jotain feelua.Valojen ollessa päällä alempi poltin palaa himmeästi (näkyy kyllä), jarrua painettaessa palaa kirkkaasti. Toinen ei pala missään tilanteessa. Kun avasin oletin toisen olevan takavalo ja toisen jarruvalo, mutta kuinka oikeasti kuuluu olla?
    • Jos olette käyttänyt NGK:n tulppaa, niin oletteko käyttänyt lämpäarvoltaan 6 vai seiskaa. Ohjekirjan mukaan 6 ja Mopo Sportin osahaun mukaan 7. Onko joku syy käyttää seiskaa, kuten tuo nykyaikainen laiha bensa?
    • Tyhjäkäynti on korvakuulolla hieman korkea, mutta jos pienentää hiemankin kaasukuistin toppariruuvista, niin sammuu heti. Ilmaruuvi tuntuu vaikuttavan vain tukehtuuko kaasu annettaessa vai ei. Nuo normaalikäyttäytymisen ymmärtämistä helpottaisi huomattavasti jos olisi jokin verrokki kohde, että tietäisi mitkä on ”oikea käynti”.
    • Sytyksen ajoituksen säädöstä ja kärkivälin säädöstä ei ole mitään hajua, onko jossain jotain ohjetta? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?
    • Onko kukaan vaihtanut tälläiseen härveliin kärjetöntä sytytystä? Kokemuksia?

    Testin lenkin aikana tankissa oli 2T pienkonebensaa, joka lienee palamisarvoiltaan hieman poikkeavaa normaalibensaan verrattuna.

    Kuva ei liity projektiin, mutta on jonkun muun projekti. Kuva: Flickr / E.Zorrilla
    Liitteet:
    #328
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Sen verran vielä tuosta käynnistä, että kun antaa kierroksia, niin kierrokset laskee kovin hitaasti. Kaasuvaijeri ei jumita, eli kaasu vipu palautuu rajoitin stopparia vasten. Eli jos ei ole ominaisuus, niin vika kaasuttimen toiminnassa.

    #389
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Syy monemoisen käynnin epämääräisyyteen voi olla liitteen kuvassa. Imuputken suojakumi riekaleina, tosin vain ulompi osa. Omko kokemuksia vaikuttaako tuo edellä mainitusti. Saa kaasua antaessa liikaa ilmaa ja kuolee totaalisesi. Ajolenkin loppupuolella vasta tajusin, että ryyppy hieman päällä kulkee mainiosti. Mistä tuollaosen kumin saisi uuden, selasin SIPin sivut läpi mutta en löytänyt tai sitten meni vaan ohi.

    Liitteet:
    #399
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Iltasella tuota edellä mainittua kumin ostopaikkaa etsiessä tuli vastaan vanha räjäytyskuva. Tuota räjäytyskuvaa katsoessa taisi selvitä käyntihäiriöitten todellinen syy. Tuo pölysuoja kumihan ei ole suorassa yhteydessä imukanavaan.

    Tuota räjäytyskuvaa tutkaillessa tajusin, että eihän nuo osat purkaessa noin ollut. Eli tuo numerolla 56 oleva tiiviste oli holkin 57 toisella puolella. Tiivisteen sijainti väärällä puolella jättää holkin ihan löysäksi. Uudi kumi (8) ja tiiviste (56) on nyt tilattu ja toivottavasti pian matkalla.

    Liitteet:
    #493
    Mika Koivunen
    Avainmestari

    Toisaalta eräässä Youtube videossa yksi huopatiiviste on tuossa kaasarin ja imuputki sovitteen välissä. Eikä vaikuttanut käyntiin, eli vianetsintä jatkuu.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.