Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu Laatuongelmia(ko)?

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #6145
    vespa
    Osallistuja

    Terve.

    Uuden Vespan omistaja täällä. Ostin siis kesäkuun alussa Sprint S 50 ja siitä seurasi sitten show joka on ehkä nyt ratkaistu (kop kop toivottavasti).

    Eli ongelmana oli ohjauksen laakereiden väljyys/löystyminen uudesta alkaen.

    Hakiessani skootterin mittarissa oli 0km. Parinkymmenen kilometrin kotimatkan aikana huomasin kuopissa ja töyssyissä jonkinasteista levottomuutta.

    No seuraavana päivänä kävin töissä Vespalla ja kyseiseen ajomatkaan sisältyy enemmän tai vähemmän mukulakivellä ajamista.

    Varsinkin hitaammassa vauhdissa ohjauksesta lähti aivan käsittämätön kolina ja jarrua vasten kokeilemalla väljyys myös tuntui selvästi, arvioisin että 5-8mm väljyys ohjauksessa.

    Ei muuta kuin myyjäliikkeeseen yhteyttä ja lupasivat hoitaa asian. Kuitenkin ennen kuin uskaltaisin lähteä ajamaan lonksuvalla ohjauksella tonne 20km päähän, päätin että avaan skootteria sen verran että näen kuinka löysällä ”steering nut” on. Sehän oli sormin pyöritettävissä eli käytännössä irti kokonaan. No vedin mutterit sen verran kiinni kun oli mahdollista ja sitten Vespa odottelemaan korjausta.

    Tässä vaiheessa oli siis vielä epäselvää oliko tehdas jättänyt mutterit löysälle vai oliko laakerit itsessään p*skaa.

    Vein Vespan myyjäliikkeeseen odottamaan korjausta. Samalla kävin kokeilemassa showroomin puolella toista ajamatonta Sprintiä ja väljyyttä ei ollut lainkaan.

    Huom. Myyjäliike kommentoi mukulakivellä tapahtuvaa kolinaa seuraavalla tavalla: ”ehkä ei kannata ajaa mukulakivellä”? Ja lisäksi kertoivat että ”Vespojen ohjauksissa on aina väljää”. Satun kuitenkin Italiassa useita kertoja käyneenä tietämään että se maa vasta mukulakivien luvattu maa onkin.. saatika Aasiasta puhumattakaan missä teiden kunto ei aina ole erityisen kuopatonta mutta silti siell Vespoilla painetaan tuhatta ja sataa.

    Pariviikkoa myöhemmin hain Vespan takaisin ja noin 100km ajelun jälkeen ohjauksen väljyys alkoi olla taas sitä luokkaa että hampaat tippuu suusta kun kolisee niin kovaa.

    ”Lievässä ketutuksessa” tilasin koko ohjauksen laakerisarjan uusiksi, soitin liikkeeseen ja heiltä todettiin (elettiin heinäkuuta) että huollolla olis EHKÄ aikaa tutkia asiaa syyskuussa ja että kannattais olla toiseen huoltoliikkeeseen (myöskin valtuutettu huolto) yhteydessä.

    Soitin tänne toiseen liikkeeseen ja sain ajan n. parin viikon päähän. Ihmettelivät siellä kovasti miksi myyjäliike ”ohjasi” ongelman eteenpäin heille ja myöskin ihmettelivät että miten tollanen väljyys on mahdollista, mittarissa siis about 500km tänä aikana.

    Pikakelauksella tälle viikolle: toinen huoltoliike vaihtoi takuutyönä itse ostamani laakerisarjan (heillä ei ollut osia hyllyssä joten siksi laittoivat mun laakerit) Vespaan ja VASTA NYT ensimmäistä kertaa ohjaus on tunnollinen ja tarkka, ei väljyyttä jne. millainen kyseinen skootteri ei ollut edes uutena.

    Mitään sen suurempaa syytä ohjauksesta/laakereista väljyyteen ei kuulemma löytynyt. Ilmeisesti laakereissa on ollut materiaalivirhe tms., jäänee mysteeriksi.

    Nyt siis seurataan pysyykö väljyys pois jatkossa.

    Seuraava asia mikä ihmetyttää Vespan laadussa on se, että miten voi uudesta skootterista lähteä tarrat repsottamaan vanteista ja kyljistä ilman että niihin on kajottu millään painepesureilla tai muilla menetelmillä. Pitänee repiä kaikki pois koska en jaksa katsoa repsottavia kulmia muuten uudessa ja siistissä Vespassa.

    Onko kellään muulla ollut vastaavia laatuongelmia tai kokemuksia? Meillä on perheessä tällä hetkellä 3kpl Vespoja (kaikki 50cc, Primavera ja 2x Sprint) ja tämä uusin ja vähiten ajettu on ollut surkein ilmestys valitettavasti.

    • Tätä aihetta muokkasi 4 viikkoa, 1 päivä sitten vespa.
    • Tätä aihetta muokkasi 4 viikkoa, 1 päivä sitten vespa.
    #6149
    Jval
    Osallistuja

    Tarroista en osaa sanoa, mutta nuo ohjauslaakerin ongelmat eivät ilmeisesti mitään täysin tavattomia Vespoissa ole. Tosin, en ole itse törmännyt aiemmin yhtä räikeään vikaan kuin kuvailemasi.

    Ainakin isoimmissa Vespoissa ohjauslaakerin löystyminen/poksahtaminen alkaa hellänä woblauksena, jonka havaitsee parhaiten kun löysäät kaasun ja annat skootterin rullata itsestään eteenpäin. Sitten kun päästään n. 50 km/h nopeuteen niin alkaa tanko vispaamaan.

    Omassa Vespassani ohjauslaakeri on viime aikoina alkanut oireilemaan juuri tuolla tavalla. Tuo woblaaminen on tosin todella heikkoa (ainakin toistaiseksi) ja sen huomaa oikeastaan vain silloin, kun vain toinen käsistä on tangolla. Ohjauksessa itsessään ei tunnu väljyyttä tästä huolimatta.

    On tuolla omallani toki ikää 10 v ja lasissa se 20 tkm, joten kyllä omasi alkuperäinen ohjauslaakeri vaikuttaa totaalisen sunnuntaikappaleelta. Toivotaan, ettei tuo vaiva pääse sinulla uusiutumaan!

    Work hard, Vespa hard!

    #6151
    vespa
    Osallistuja

    Ainakin isoimmissa Vespoissa ohjauslaakerin löystyminen/poksahtaminen alkaa hellänä woblauksena, jonka havaitsee parhaiten kun löysäät kaasun ja annat skootterin rullata itsestään eteenpäin. Sitten kun päästään n. 50 km/h nopeuteen niin alkaa tanko vispaamaan.

    Omassa Vespassani ohjauslaakeri on viime aikoina alkanut oireilemaan juuri tuolla tavalla. Tuo woblaaminen on tosin todella heikkoa (ainakin toistaiseksi) ja sen huomaa oikeastaan vain silloin, kun vain toinen käsistä on tangolla. Ohjauksessa itsessään ei tunnu väljyyttä tästä huolimatta.

    Tosiaan tuon woblauksen unohdin mainita, lähinnä varmaan siksi koska se oli hyvin lievää ja ilmeni vain silloin kun ajoi loivaan alamäkeen täyskaasulla pidemmän aikaa (vakio nelarimopolla harvemmin toi nopeus edes 50km/h).

    Kaiken kaikkiaan pidän tuosta Vespan ulkonäöstä ja yksityiskohdista niin paljon että en em. ongelmista huolimatta siltikään edes harkitse myymistä tai muihin merkkeihin siirtymistä.

    #6168
    vespa
    Osallistuja

    Update: Mittarissa vajaa 750km tällä hetkellä eli toistasataa menty uudella laakerisarjalla ja vika ei ole ainakaan toistaiseksi uusiutunut.

    Väljää ei ole lainkaan ja muutenki ajettavuus parani potenssiin 1000 tuon korjauksen jäljiltä.

    Eli jos jollain on vastaavaa probleemaa uudessa tai käytetyssä Vespassa niin uskaltaisin suositella uutta laakerisarjaa (muistaakseni RMS -merkkinen SIP:ltä).

    Vaihtotyö meni takuuseen, persnettoa otin tosta laakerisarjasta jonka tilasin siis aiemmin itselleni ”hyllyyn kaiken varalta”, kun ei ollut vielä selvää korjaantuuko pelkällä kiristyksellä vai ei.

    Ja oma motivaatio ei riitä alkaa kyselemään maahantuojalta tuota laakerisarjan summan palautusta, en itseasiassa halua asioida heidän kanssaan enää millään tavalla, sen verran paskapuhetta tullut sieltä suunnalta.

    Enivei, talvirenkaat tilattu ja muutama muu upgrade, Vespalla tullaan vetämään ympäri vuoden kelistä riippumatta. Mulla on talviajosta kaksipyöräisellä kokemusta -30c asti mutta ei Vespalla joten mielenkiintoista nähdä mitä tulevaisuus tuo.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.